Blog 3 - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Pascalle Andela - WaarBenJij.nu Blog 3 - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Pascalle Andela - WaarBenJij.nu

Blog 3

Blijf op de hoogte en volg Pascalle

11 Oktober 2015 | Tanzania, Dodoma

27-9-2015
Het is zondag, dus tijd om onze blogs online te zetten!!! Robin is ’s Ochtens vroeg vertrokken om twee nieuwe puppy’s te halen :).We besluiten verder om op Camp Holland te blijven en te relaxen. ’s Avonds komen Nutte en Alexa thuis van een weekendje safari in Ruaha. Wat een gaven foto’s, dat gaan wij zeker ook nog eens doen!!!

28-9-2015
Vandaag is mijn zusje jarig. Happy BIRTHDAY rietje, alweer 17 jaartjes oud!!!!!! Helaas ben ik er fysiek niet bij, maar wel in gedachten. Vandaag staan we om 9:00 klaar om richting immigratie te gaan voor het verlengen van ons VISA. De immigratie zit in het centrum van Dodoma. De aankomsthal van de immigratie is een garage, vervolgens meld je je aan bij een bewaker en moet je een aantal trappen omhoog om vervolgens bij de immigratiebalie uit te komen. De immigratie vertelde ons dat wij niet het juiste VISA hadden en een CTA moesten aanvragen en die konden verlengen 2 maanden. Dat is ruim genoeg, want dan is hij tot Februari geldig. Wel bijzonder dat wij niet het juiste VISA hadden, want in Nederland hadden we een studie VISA aangevraagd en dat zou goed genoeg moeten zijn, maar goed het zij zo. Al met al staan we na zo’n 15 minuten weer buiten. De planning was om vandaag naar de school te gaan maar omdat hij alles anders verloopt dan gepland hebben we vanuit huis gewerkt aan de voorbereiding van de kas.

29-9-2015
Lieve lezers van SnowWorld fitness vandaag hebben we voor het eerst gesport oeps :$. Om 6:15 stonden we klaar om te gaan hardlopen. We hebben een mooi rondje gemaakt, het leuke van zo vroeg hardlopen is dat je de zon ziet opkomen echt een plaatje!! Wat ook leuk erg leuk is, is dat iedereen hier al vroeg wakker is en het dus al erg levendig is. De kinderen worden opgehaald met de schoolbus of gaan te voet naar school en anderen gaan weer naar het werk. Tijdens het hardlopen groet natuurlijk iedereen je. Een aantal kinderen vanuit de buurt kunnen redelijk Engels en groeten je dan als volgt: goodmorning miss, how are you?, super cute. Na zo’n rondje van 20 minuten zijn we goed gesloopt en zijn onze gezichten zo rood als tomaatjes. De poortwachter bevestigd dit nog even want zodra hij ons ziet zegt hij pole(sorry):), Ja dat valt best even vies tegen na zo’n 3 weken niet sporten, maar een lekkere warmen douche en een goed ontbijt doet wonderen. Rond 9:30 vertrokken we richting school om te gaan observeren. Bij aankomst zagen we dat de jongeren kinderen gingen eten en daar wilden wij graag bij zijn. De kinderen kregen uji een soort pap gemaakt van Sorghum. Het eten gaat erg gestructureerd, buiten staat een teil met water waarin de kinderen eerst hun beker en handen wassen, daarna staan ze in de rij en wordt er door de kookmoeders opgeschept/ ingeschonken. Erg leuk om te zien. Ook de kinderen vonden het natuurlijk razend interessant om ons te zien filmen en foto’s maken van het hele gebeuren. Tijdens het eten vroeg de kookmoeder in gebarentaal hoelang wij nu eigenlijk waren. Ja best heel lang, zeker voor de begrippen hier. Ook was ze benieuwd hoelang wij nog bleven en hoe wij dan terug naar huis gingen. Vervolgens zei een van de meiden dat ze wel erg graag met het vliegtuig mee naar huis zou willen :). Na het observeren hebben wij van Kennedy de sleutel gekregen van het kantoortje die wij de komende tijd mogen gebruiken(het kantoor van Nienke ;P). In het kantoortje konden wij de weegschaal en meetlint van Camp Holland leggen, zodat wij hier de volgende dag onderzoekjes mee konden doen. De kinderen vonden het ook allemaal wel interessant en er kwamen +- 6 kinderen naar ons kantoortje toe. Hier hebben wij toen mee gedanst(hoofd, schouders, knie en teen, de kabouter dans) en spelletjes mee gedaan. Rond 14:00 kregen de oudere kinderen te eten. Ugali(maïsmeel) met bonen, ook dit moesten wij natuurlijk mee maken want ja we zijn niks voor niks diëtisten in opleiding. De ouderen kinderen vonden het ook erg gezellig en zeiden heel lief dat we van hun bord mee mochten eten. Op dat soort momenten breekt echt mijn hart. Als je ziet dat men heel weinig heeft en toch alles wilt delen. Een aantal begonnen met ons te praten en vroegen naar onze naam en geloof. Na het eten liepen we richting Gabriel een van de leraren die nu een soort stage doet op de dovenschool. Heel fijn is dat hij goed Engels kan en ons wat nieuwe woordjes Swahili en gebarentaal heeft bijgebracht. Al snel zaten er heel veel kinderen om ons heen :) die onze lange nagels en haren erg interessant vonden. Ze laten aan elkaar voelen hoe pijnlijk onze nagels wel niet zijn en beginnen ons haar te vlechten. Erg schattig! Vandaag hebben we de volgende nieuwe gebaren geleerd: wat is je leeftijd, niet ruziën, vliegtuig en gelijkenis. Om 17:15 reden we met Robin mee naar Camp Holland. Wat een mooie dag we zijn moe maar voldaan!

30-9-2015
Om 8:30 staat Nema voor de deur. Ze wilt onze paspoorten inscannen voor de immigratiedienst. Nema verteld dat de mensen van de immigratie niet hadden gezien dat wij een studievisa hadden, terwijl ze zo’n +- 15 minuten met onze paspoorten in hun handen hebben gestaan. Daarna zijn we aan school gegaan. Vandaag hebben we weer vanuit huis gewerkt aan ons project. Om 18:15 gingen we met z’n vijfen in de badaji richting pizzeria voor de tweewekelijkse filmavond. We hadden afgesproken met Thea en Damiaan, een stel die hier in Dodoma wonen. De film voor deze avond was The Aviator met Leonardo di Caprio. Na de film werden wij door Thea en Damiaan naar Camp Holland, super lief :). Dit was een erg geslaagde avond!

1-10-2015
Om een beetje in het zelfde genre te blijven van niks gaat als gepland. Stond vandaag op de planning om de hele dag op school te zijn en daar de kinderen te meten, te wegen en het ooglid te controleren. Om 9:00 zijn wij klaar met ontbijten en maken we ons klaar om richting school te gaan. Echter komt Nema niet heel snel hierna bij ons langs om te vragen of we meegaan om ons VISA te regelen. Nema vertelde ons dat zij vier pasfoto’s nodig hadden en wij 200 USD moesten betalen voor een verlenging van drie maanden. Omdat ik nog maar twee pasfoto’s over had vanuit Nederland moest ik nieuwe laten maken. Na het maken van de pasfoto’s, die overige van best mooie kwaliteit waren, gingen we naar de immigratie. Nema ging eerst een afsprakenkamertje in om te vragen of wij het in USD moesten betalen of het ook in Shilling kon. Ondertussen wachten wij met Hawa in de wachtruimte. Na zo’n 15 minuten mogen wij ook plaatsnemen in het kamertje. Daar vertelde de meneer van de immigratiedienst dat wij echt niet met shillings konden betalen. Waarom zij dit zo officieel moesten vertellen en niet bij de aankomstbalie snap ik nog steeds niet, maar goed misschien omdat we mzungu’s zijn :). Vervolgens gingen wij ons geld omwisselen naar dollars bij een kantoortje naast de immigratiedienst. Vervolgens moesten we ons weer aanmelden en mochten we meteen doorlopen naar het afsprakenkamertje. Dezelfde man zat nog op ons te wachten. Nu volgden een niet erg immigratie gerelateerd gesprek. De man was erg geïnteresseerd in ons drie en vroeg naar onze namen. Vervolgens keek hij in onze paspoorten en vond ons toch een beetje aan de jonge kant, maar wilde ons toch graag uitnodigen voor een diner vanavond bij hem thuis. Ook de drankjes werden al geregeld en hij vroeg of wij dan ook van bier hielden. We zijden dat we toch liever wijn hadden, maar het erg druk hadden en dus niet konden komen vanavond. Dat vond hij erg jammer! Nema was ondertussen al half van de stoel afgegleden van het lachen, zij vond het prachtig dat die man v/d immigratie met ons zat te flirten. Zo’n 20 minuten later stonden we weer buiten. We konden onze paspoorten met VISA diezelfde dag om 14:00 ophalen. We besloten om weer naar Camp Holland te gaan en onze paspoorten zelf ’s middags op te halen. Om 14:00 stonden we voor de immigratiedienst. Nema zat ons boven al op te wachten. Na zo’n 10 minuten kwam dezelfde man ons vertellen dat het hem heel erg speet en onze VISA nog niet klaar was, omdat de man van de handtekeningen vandaag nog niet op kantoor was geweest. Na zo’n 300 verontschuldigingen gingen we weer naar huis. Helaas kosten ons dit wel een dag school. We besluiten om morgen maar vroeg naar de school te gaan en vandaag vroeg te beginnen aan de film Harry poter en de gevangen van Askaban.

2-10-2015
Om 5:50 ben ik wakker en besluit om uit bed te gaan, want we gaan weer hardlopen. We hebben het volgende hardloopschema gelopen: 3 minuten hardlopen, 1,5 minuut lopen, 5 minuten hardlopen, 2 minuten lopen en dat twee keer. Om 7:00 zijn we weer terug bij ons huisje. Het is toch wel erg fijn om de dag zo te beginnen! ’s Ochtends werken wij vanuit huis en rond 13:00 gaan we met de daladala naar de school. Eenmaal aangekomen met de daladala worden, komen de kinderen al op ons afgerend, super leuk :D. Vandaag willen we de onderzoekjes gaan doen die eigenlijk voor gister gepland stonden. Het is rond 14:00 en dus etenstijd. De leraren vragen of we mee-eten en we besluiten om het te proberen. Ze eten ugali met bonen. Iedereen eet hier natuurlijk met hun handen en wij proberen dit ook. Kennedy komt niet meer bij en verteld ons dat wij als kleine kinderen eten. Hij vindt het maar raar dat wij westerlingen gebruik maken van bestek, omdat je al van nature bestek hebt en daar heeft hij zeker een punt. Na de maaltijd, die overigens best lekker was, beginnen we aan ons onderzoekjes. Gabriël en Anouk halen de kinderen binnen en noteren de leeftijd, geslacht en naam en maken een foto van elk kind. Anouk stuurt de kinderen door naar Renée en mij, waar wij ze meten, wegen en hun ooglid controleren. In totaal hebben we 55 kinderen onderzocht. Verassend genoeg eindigden wij ook deze avond met Harry Potter.

3-10-2015
Vandaag staat er een stad dag met Thea en Damiaan gepland. Om 10:00 worden wij heel luxe door hun opgehaald bij Camp Holland. Als eerst gingen wij met hun mee naar de markt. Ze lieten ons zien waar zij hun producten haalden. Zo ontdekte we helen nieuwe delen van de markt. Na de markt gingen we verder de stad in. Thea en Damiaan namen ons mee naar een soort blokker. Erg handig, we hebben meteen maar een nieuw mes aangeschaft. Ook hebben we een heel leuk bakkertje ontdekt in een deel van de stad waar wij normaal gesproken nooit komen. Na de stad hadden we besloten om de leuke dag af te sluiten met een kop cappuccino bij het Dodoma hotel. Daar ben ik natuurlijk wel voor in :). Rond 13:30 werden we weer afgezet bij Camp Holland. Wat een leuke mensen zijn Thea en Damiaan :D. Na de lunch hadden we een afspraak met Robin en Ayaa voor de wekelijkse bespreking over het project. Na het overleg vroeg Ayaa aan mij of we ons al een beetje thuis voelde. Ja steeds meer eigenlijk :D! Ook vroeg ze aan ons hoe het met Swahili ging en vertelde haar dat we het idee hadden om lessen te gaan volgen. Ayaa vond dat wel een leuk plan en wilde ook graag met ons haar Swahili bijspijkeren, gezellig :D. Nutte stelde voor om na het eten wat leuks te gaan doen en de stad in te gaan. Dat vond ik een prima plan. Om 20:00 gingen we richting de Baboo shop om te wachten op de badaji chauffeur die wij van tevoren hadden gebeld. Helaas gaf hij zelf aan dat hij gehinderd was, maar hij zou een vriend regelen om ons op te halen, maar omdat hier niets gaat zoals men zegt kwam ook die vriend niet en hebben we maar gewacht totdat er een badaji langs kwam rijden. De badaji bracht ons naar Rainbow bar. We hadden daar afgesproken met Alexa, zij was hier namelijk al met een collega voetbal aan het kijken(Chelsey tegen South Hampton). Na de voetbal wedstrijd werd er gedanst, erg gezellig! Wel lag de gemiddelde leeftijd erg hoog, gemiddeld rond de veertig jaar. Het leuke was dat wij niet de enige Mzungu’s waren, best bizar dat je je gewoon gebonden voelt met alle westerlingen die je hier tegenkomt. Om 00:30 wilden we naar huis. Éen van de jongens stond erop om ons naar huis te brengen, maar aangezien hij iets te veel gedronken had hebben wij dit verzoek maar verstandig afgewezen. Voor de bar stonden er al een aantal badaji chauffeurs te wachten op klanten. We hebben de betrouwbaarste uitgekozen en waren rond 1:00 veilig op Camp Holland aangekomen.

4-10-2015
Vandaag brengen we onze tijd door op Camp Holland. ’s Avonds hebben wij een afscheidsetentje van Alexa. We hebben afgesproken met Thea en Damiaan en ontmoeten hun bij free point, een etentje in de stad. Wat was het weer een geslaagde avond!

5-10-2015
Vandaag zitten we hier een maand! Om 8:00 zitten wij aan ons ontbijt en vertrekken richting de markt, voor onze wekelijkse boodschappen. Rond 12:00 waren we weer terug op Camp Holland. ’s Middags hebben we zelfstandig gewerkt aan het project. Rond 14:00 komt Nema binnen met de paspoorten. Jeah ons verlengde VISA is klaar. Nouja dat dachten we, wat bleek hebben ze ons visa op 5 October gestempeld, hierdoor komen wij 20 dagen te kort :(. Ook Nema ziet het en belt meteen met de immigratiedienst, helaas waren ze al gesloten. We hebben afgesproken om morgenochtend om 9:00 naar de immigratie te gaan om verhaal te halen.

6-10-2015
Om 9:00 staan we bij Nema haar kantoortje. Eerst belt Nema de immigratie om te kijken of het wel nodig is om naar de immigratiedienst te gaan. Na een lang gesprek hebben ze Nema verteld dat zij ons een CTA vanuit Nederland hadden moeten afgeven en geen studie VISA, vandaar dat ze de CTA over ons VISA hebben geplakt. Het rottige is dat zij dit CTA niet kunnen verlengen en ons enkel een soort pas kunnen aanbieden voor 600 USD. Robin vindt dit ook allemaal maar matig en besluit om zelf polshoogte te gaan nemen. Nadat Robin ongeveer een halfuurtje heeft staan praten met het personeel van de immigratie, kunnen zij helaas niks voor ons doen. Daar staan we dan op de stoep half beduusd van wat er zojuist gebeurd is. Robin zegt dat we af moeten wachten tot na de verkiezingen, omdat dat nog weleens iets zou kunnen veranderen aan de situatie. Om 13:40 gaan we naar de school. Rond 14:00 komen we aan p de school en dat betekent etenstijd, ook nu mogen we weer mee-eten, we eten ugali, mboga(soort spinazie) en dagaa(een soort kleine sardientjes), best lekker en eindelijk weer vis :). Na de lunch gaan we met Gabriël buiten zitten, zodat we hem vragen kunnen stellen over ons schoolproject. Om 15:00 stelt hij voor om ons swahili les te geven, dat vinden wij super leuk. Hij heeft ons anderhalf uur Swahili les gegeven, erg leuk :), daarna gaan we weer naar huis. Ja het was een erg fijne dag met de kids <3. Om 20:00 ga ik even skypen met Yaartje erg fijn Yaar om je weer te spreken. Loutje ook wij moeten weer snel skype daten.

7-10-2015
Het is woensdag. Om 9:00 zitten we bij Robin in het huisje om het budgetplan op te stellen, zodat eindelijk ons hopjesplan de deur uit kan. Rond 11:00 gaan wij met Robin mee naar de school, er stond op de planning om vandaag lessen te observeren. Helaas blijkt Kennedy bij aankomst niet aanwezig te zijn en kunnen we niet de lessen in. Plan B, opzoek naar mama Latti. Mama Latti blijkt klaar te zijn met lesgeven en vroegen aan haar of ze het leuk vond om ons Swahili lessen te geven, dat vindt ze wel leuk om. We krijgen buiten les in Swahili en gebarentaal, erg leuk!! Een halfuurtje arriveert Kennedy op de school. Kennedy vertelt ons dat z’n vader in het ziekenhuis lag en daardoor niet ons WhatsApp kon beantwoorden en dus vanochtend ook niet op de school was, erg heftig! We vragen aan hem of het mogelijk is om de laatste lessen te volgen, omdat er nog maar twee lessen gaande waren zat Anouk in klas zeven en zaten ik en Renée samen in de klas van Gabriel. Omdat er geen echt les gegeven werd, maar de kinderen zelfstandig zaten te werken hebben we Gabriel de laatste vragen gesteld over ons project. Ook stelde Gabriel wat vragen aan de kinderen, die wij graag van de kinderen wilde weten. Zoals hoe zij denken over ziekte en gezondheid. Het antwoord is als volgt: ziek zijn is als je lichaam ziek is en gezondheid definieerde zij met goed eten. Ook vroegen wij ze of ze bereid zijn om in hun zomervakantie één dag terug te komen voor onze presentatie en pannenkoeken. Dat vonden de kinderen uit de buurt een goede deal, maar dan wilde ze er ook sap bij :P. Na de les mochten we weer mee-eten. Ze aten dit keer rijst met vlees(dat laatste heb ik dan wel wijselijk laten staan.) Hierna gaan we richting stad om nieuwe abonnementjes te halen voor onze telefoons, want de maand is alweer om. Rond 16:00 zijn we weer thuis. ’s Avonds eten we weer iets nieuws, namelijk noodlesoep. erg lekker.

8-10-2015
Vandaag vertrekken we rond 9:00 richting stad om de dongel op te laden, want ja het maandje was alweer voorbij. Ook gaan we opzoek naar schriftjes voor onze eerste Swahili les morgen. Verder hebben we de rest van de dag vanuit Camp Holland aan school gewerkt.

9-10-2015
Om 10:30 hebben we onze eerste Swahili les van Lucie, Lucie is een gepensioneerd lerares van 61 jaar oud. In onze eerste les hebben we persoonsvormen en begroetingen geleerd. Wat een leuke en leerzame les. ’s Middags eten we pannenkoeken voor lunch, voor de variatie :). Verder hebben wij de rest van de dag op Camp Holland aan ons project gewerkt. Na het avond eten was het weer eens tijd voor Harry potter. Dit keer Harry Potter en de halfbloed prins. Ja nog maar twee films en dan zijn de Harry Potter avondjes over, ik denk dat Nutte dat ook niet erg vindt :).

Steekwoorden: IMMIGRATIE!!!, een maand in Tanzania, Swahili lessen, met de handen eten.

• 11 Oktober 2015 - 19:25

Rose :

Wat een ervaringen al opgedaan in de eerste maand.
    Op naar maand twee!!!